Thursday, April 2, 2009

SURVIVAL pulak...xtermely camp

Ms ni lah yg ditunggu2... Survival...hahaha... msnilah aku pike dpt tido.. tp juge x spt yg aku harapkan.. dlm aktiviti ni klami d berikan dgn sebilah prg, beberape btg mncs, gule, garam,segenggam beras, ubi kentang, kopi, serbuk teh, sebotol air, kanvas danmass tin.. Lebeh krg pkl7ptg kami pon bergerak ke dlm utan.. sebelum tu kami semue di rendam di dlm kolam.. dlm keadaan bsh2 tu la kami kene pergi survival..

Smpi2 je kami terus cube nyalekan unggun api tp x nyale2 jugak... Agak lame kami cube smpi b'btg2 mncs dah terpdm akhirnye menyale jugak unggun api kami.. Selepas tu mslah laen pulak yg dtg.. Lmpu suluh kamikehabisan bateri... agk susah untk kami mencari bahan utk di bakar.. Pd keesokan harinye, brlah kami dpt mencari bhn utk di bakar dan kami pon msk mknan yng diberikan..

Pd waktu ptg pulak, kami di datangi beberape orang alumni secare bergilir2.. Bnyk yg aku belajar dari mereke tentang ilmu2 di dalam hutan contohnye bagaimane untk memastikan unggun api tdk t'pdm pd waktu hujan, untk menentukan arah kiblat dgn melihat bintang dan bnyk lg.. Tp perkare yg amat menyentuh hati aku apabile kami di datangi oleh Ck Yazilah.. Aku terperanjat melihat beliau.. Beliau yg sebelumni begitu garang mcm harimau bkn main baik lagi dgn kami.. Yng amat menyentuh hati aku apabile beliau berkongsi cerite beliau bersame kami.. Ia sedikit sebnyk mengajar aku erti kehidupan..

SURVIVAL pon habes... kami di bawe pulang pd wktu hmpr menjelang senje... Aku rase begitu gembire sebab survival dah hbs.. hahaha... aktivitini bnyk mengajar aku erti kehidupan.. Di smpg aku dpt belajar untk ikhtiar hdp di dalam hutan, ie juge banyk mengajar aku tentang kesabaran dan bersyukur dgn nikmat dan kelebihan yang ALLAHswt berikan kpd aku....


bye2 SURVIVAL

No comments:

Post a Comment